کد مطلب:312423 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

امیرمؤمنان بزرگ یاور رسول خدا
در نبرد احد، هنگامه ی خون و شمشیر، دلیر یاور پیامبر (ص) مرتضی علی (ع) برای نگهبانی از رسول خدا (ص) شجاعتی بی مانند و استواری بی همانندی از خود نشان داد تا آن جا كه سفیر وحی خداوند، جبرئیل، به پیامبر (ص) این گونه فرمود:

ان هذه للمواساة؛ لقد عجبت الملائكة من مواساة هذا الفتی. فقال رسول الله (ص): ما یمنعه و هو منی و انا منه فقال جبرئیل: و انا منكما... [1] .

این از مواسات است. فرشتگان از مواسات این جوان تعجب كرده اند. پیامبر (ص) فرمود: و چرا چنین نكند، حال آن كه او از من است و من از اویم. جبرئیل نیز گفت: و من از شما دو تنم.

و امیرمؤمنان (ع) خود از یاری رسول خدا (ص) در هجوم مشركان در مقاطع گوناگون خبر داده است:

و لقد واسیته بنفسی فی المواطن التی تنكص فیها الابطال و تتأخر فیها الاقدام نجدة اكرمنی الله بها... [2] .



[ صفحه 316]



من با او به جان خود مواسات كرده ام؛ آن هم در جاهایی كه قهرمانان در آن ها پیش نمی رفتند و گام ها در آن ها باز می ایستادند. و این كرامتی است كه خداوند به من بخشیده است.

و در زیارت آسمانی امیرمؤمنان (ع) كه لبریز از معارف بلند والایی است می خوانیم:

اللهم صل علی محمد و آل علی امیرالمؤمنین عبدك المرتضی... اخی نبیك و وصی رسولك، البائت علی فراشه و المواسی له نفسه... [3] .

خدایا، بر محمد و آل علی، امیرمؤمنان، بنده ی برگزیده ی خود، درود فرست... بر برادر پیامرت و وصی رسولت، كسی كه شب را به جای او در بسترش خوابید و به جان خود با او مواسات كرد.

شگفتا! كه فرزند علی (ع) نیز همانند پدر، از جان به یاری امام حسین (ع) شتافت و به این وصف نیكو در زیارت های متعدد، بر زبان امامان پاك (ع) ستوده شد: «و واسیت بنفسك» [4] ؛ «فنعم الاخ المواسی» [5] ؛ «السلام علیك ایها العبد الصالح و الصدیق المواسی... و واسیت بنفسك» [6] ؛ «فنعم الاخ المواسی» [7] .


[1] بحارالانوار، ج 20، ص 129. و نيز بنگريد به: الكافي، ج 8، ص 110.

[2] نهج البلاغه، خ 197.

[3] بحارالانوار، ج 100، ص 307.

[4] همان ج 101، ص 261.

[5] همان، ص 362.

[6] همان، ص 354.

[7] همان، ص 217.